За времето, през което касовия апарат е на ремонт, от сервизната фирма ще Ви бъде издаден протокол. На него ще бъдат описани индивидуалния номер на касовия апарат, както и номера на фискалната му памет. При проверка от орган на НАП е необходимо да предоставите описания протокол. С цел да бъдет избегнати злоупотреби, при приключване на ремонта и получаване на касовия апарат е необходимо протоколът да бъде върнат на сервиза.
Трябва да издадете 'касова бележка от кочан' - хартиен документ от прономерован и прошнурован кочан с касови бележки, регистриращ продажба на стока или услуга в търговския обект. Тези бележки се прилагат към книгата за дневни финансови отчети.
Доказателство за извършения ремонт пред орган на НАП остава вписан в паспорта на фискалното устройство.
При загубване, повреждане или унищожаване на паспорта на касов апарат се издава дубликат от производителя или вносителя, като върху паспорта се отбелязва, че е дубликат.
Един от въпросите, които вълнуват търговците при регистрация на фирма, особено тези, които го правят за първи път, е дали ще им е необходим касов апарат. На въпроса не може да бъде отговорено еднозначно.
За повечето видове дейности няма нормативна уредба, която да задължава търговците да имат касов апарат. Тук е мястото да вмъкнем, че от 01.04.2012 г. всички касови апарати следва да са свързани с Националната агенция по приходите.
С каквато и дейност да се занимавате, се предполага, че сте на пазара, за да генерирате печалба, а печалба без парични постъпления (плащания към вас) не е възможна. Паричните постъпления получавате под формата на пари в брой или преводи на суми по банков път.
Необходимостта от касов апарат се обуславя от естеството на дейността. Ако дейността ви го позволява, можете да получавате плащания само по банков път. Много фирми се разплащат само по този начин, което освен редица други предимства, улеснява и воденето на счетоводство.
Има редица случаи, в които това не е възможно. Например ако се занимавате с продажба на хранителни стоки, вероятно ще ви е трудно да убедите клиентите си да отидат до най-близката банка, за да ви преведат парите за направените покупки. Същото важи за почти всякакъв вид търговия на дребно.
В стационарен търговски обект лицето е длъжно да постави на видно за клиента място до касовия апарат:
1. Копие на актуално свидетелство за регистрация на касовия апарат;
2. Съобщение, уведомяващо клиента за неговото задължение да съхранява касовата бележка до напускане на търговския обект, и телефон за контакт с компетентна ТД на НАП според местонахождение на търговския обект.
3. Клиентът е длъжен да съхранява касовата бележка до напускане на търговския обект. Когато търговския обект се намира в общо помещение с други търговски обекти или на територията на пазар, или тържище, за напускане на търговския обект се счита напускането на общото помещение, съответно пазара или тържището.
Не, производителят или сервизната фирма извършват онлайн регистрация към НАП посредством специално разработен за целта софтуер. Така клиентът получава касовия апарат фискализиран, регистриран и готов за употреба.
Гаранцията на новите касови апарати е 12 месеца от закупуването им. За гарационна карта служи Договорът за сервизно обслужване.
Нарушаване на гаранцията настъпва при:
- изгубен Договор за сервизно обслужване;
- опит за извършване на ремонт от неоторизирано лице или неоторизиран сервизен център;
- случай на повреда, причинена от неправилна експлоатация;
- случай на нарушаване на физическата цялост на стоката.
Касов апарат е електронно устройство за изчисляване и регистриране на продажбите. Съвременните касови апарати отпечатват касова бележка за продажбата. Първите касови апарати се появяват с цел предотвратяване на злоупотреби от страна на продавачи. Касовите апарати са съобразени с изискванията за обслужване на клиенти и за финансова отчетност в магазини, аптеки и всякакви други видове търговски обекти.
В случай, че фирмата ви се регистрира доброволно по ЗДДС преди да започнете дейност, ви съветваме да отложите покупката на касов апарат, докато регистрацията по ЗДДС, тъй като в противен случай ще се наложи отново да посетите доставчика си на касови апарати за въвеждане на ДДС номер.
Преди всичко Ваше задължение е да подберете оператор, който осигурява достатъчно добро покритие в обекта. Връзката с мобилния оператор ще се проверява от касовия апарат, като при липса на връзка за период от 3 последователни дневни отчета (3 работни дни), системата ще бъде блокирана за регистриране на продажби до осъществяване на връзка.
ДА. Съгласно Закона за корпоративното подоходно облагане можете да намалите печалбата си със стойността на касовия апарат.
При регистрация на касов апарат е необходимо:
- Да знаете дали вашият касов апарат е одобрен от Български Институт по Метрология (В паспорта на устройството на една от първите страници е записан номер на свидетелство и до кога важи съответното свидетелство).
- Оригинал на паспорта на касовия апарат.
- Свидетелство за регистрация на касовия апарат (Издава се от сервизната фирма и се заверява от съответното поделение на Национална Агенция по Приходите).
- Договор със сервизна фирма (притежаваща удостоверение за съответният тип касовия апарат) за абонаментно сервизно обслужване.
- Фискален касов бон, показващ нормалната работа на касовия апарат
На страницата на НАП е представен Регистъра на одобрените модели Електронни касови апарати с фискална памет (ЕКАФП) и Фискални принтери (ФПр).
Ако ще продавате на едно определено място (търговски обект), а не в движение, най-подходящия касов апарат за вас е стационарният.
В случай, че продавате в движение, вие имате нужда от мобилен касов апарат, който е изключително удобен поради компактния си размер и наличието на батерия.
Другият показател, по който да се ориентирате от какъв тип фискално устройство имате нужда е колко стокови групи ще имате. Има касови апарати, в които можете да вкарате определен брой стокови групи като обедините различните продукти по някакъв признак. Например хляб и закуски ще ги обедините като Тестени. Напълно индивидуално е, ако вие предлагате много и различни на вид продукти, то трябва да изберете касов апарат, който поддържа 8 - 10 и повече стокови групи. Това, разбира се, е обвързано и с цената на касовия апарат. Колкото повече стокови групи и функционалности предлагат устройствата, толкова по-висока е цената. Има касови апарати, които не работят със стокови групи, а подобно на фискалния принтер отпечатват наименованието на самия продукт.
Вие можете да свържете и касов апарат към софтуера, с който работите (стига да са съвместими) или към вашата складова програма. По този начин отново имате възможност да използвате баркод скенер, за да маркирате стоките си, а касовият апарат действа като принтер. Този вариант е доста удобен, а и популярен, защото по този начин, ако възникне проблем със системата, можете директно да издавате касов бон от касовия апарат. Но в този случай трябва да се има предвид, че в един определен момент информацията ще се разминава и може да възникне проблем при ревизия.
КЛЕН е контролна лента на електронен носител, в която се съхранява копие на всеки отпечатан документ. Пълната информация от КЛЕН може да бъде разпечатана при необходимост.
При липса на връзка за период от 3 последователни дневни отчета (3 работни дни), касовия апарат блокира за регистриране на продажби до осъществяване на връзка.
Да, съгласно наредба Н-18.
В нормален режим на работа, ДТ събира дневните отчети от касовия апарат и през 30 дни ги изпраща на сървърите на НАП. В случай, че органите на НАП решат да ви наблюдават по-интензивно могат да сгъстят периода на изпращане на дневни отчети или дори да изискват по няколко информационни отчета дневно.
Дистанционната връзка между касовия апарат и НАП се осьществява чрез използване на преносна мрежа на избран от Вас мобилен оператор, по изградена за целта VPN мрежа.
Всеки мобилен оператор осигурява постоянна свързаност на своята VPN мрежа със сървър на НАП.
Вие се свързвате с мобилния оператор, като използвате специална SIM карта, предназначена само за данни и ограничена в мрежата за връзка само с НАП. Тази SIM карта може да се използва само с вашето устройство след регистрация в НАП.
Последните изменения в НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства са обнародвани в бр. 76 на ДВ от 19.09.2017 г.